Koninklijke Marechaussee

NAVO summit 2025 LOGO

Diverse leden (en niet-leden) hebben zich bij de ACOM gemeld over de vergoeding tijdens de NATO SUMMIT (NS)

In dit geval uiteraard vooral de mensen die geen inzet vergoeding hebben gekregen. Er zijn diverse functionarissen geweest die hebben moeten werken in de periferie van de NS en werk hebben afgevangen van de mensen die wel op de NS werden ingezet. Zelfs zo ver dat reguliere eenheden soms werden getasked door de meldkamer om meldingen af te doen, terwijl deze tasking daarna soms door de Officier van Dienst (OvD) werd gecorrigeerd zodat dit alsnig gedaan moest worden door eenheden die waren aangewezen voor de NS. 

Het aanwijzen van inzet voor NS is, zo wordt ons verteld, op basis van willekeur verlopen. KMar militairen hebben niet kunnen aangeven of ze wel of niet hadden willen participeren. Binnen een eenheid zijn er functionarissen die wél en anderen die niét hiervoor zijn ingezet. Terwijl ingedeelde functionarissen weliswaar 24/7 standby moesten zijn is in veel, zo niet de meeste gevallen, sprake geweest van reguliere, planbare inzet en kon ingezet personeel vóór en ná de dienst naar huis. Daarnaast was er voor vrijwel iedereen sprake van een verlofstop en werden roosters vaak aangepast.

Dat maakt het verschil in uitgevoerde werkzaamheden heel klein, maar wel in een ander vergoedingsregime. Dit leidt tot onbegrip en dat onbegrip kan in de beeldvorming heel logisch zijn. De ACOM heeft hierover gesproken met de directeur HR&BV van de KMar en hij heeft aangegeven dit te evalueren en er op een later moment op terug te komen.

Heeft u hier, als lid van de ACOM, vragen of opmerkingen over meld dit dan vooral via info@acom.nl

Recente nieuws

Ook in 2026 zijn vele Nederlanders vereerd met een Koninklijke onderscheiding.

De dag voor Koningsdag is de traditionele lintjesregen. Dit jaar valt dat nog eerder doordat Koningsdag op maandag valt. Ruim 3600 medeburgers kregen uit naam van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander een onderscheiding uitgereikt als blijk...
Lees meer about Ook in 2026 zijn vele Nederlanders vereerd met een Koninklijke onderscheiding.

Arbeidsvoorwaardenonderhandelingen formeel gestart.

De Centrales van Overheidspersoneel en de Staatssecretaris van Defensie hebben op donderdag 16 april 2026 de onderhandelingen over een nieuw pakket aan arbeidsvoorwaarden voor het defensiepersoneel afgetrapt. In een vergadering van de werkgroep arbeidsvoorwaarden (WG...
Lees meer about Arbeidsvoorwaardenonderhandelingen formeel gestart.

Wet op Defensie Gereedheid: advies RvS openbaar

Op 12 december 2025 heeft de (toenmalige) ministerraad besloten de Wet op de defensiegereedheid (WODG), die volgens Defensie de regeldruk zou moeten verminderen, voor advies naar de afdeling advisering van de Raad van State (RvS)...
Lees meer about Wet op Defensie Gereedheid: advies RvS openbaar