Koninklijke Marechaussee: Hoe verder met LTC stap 4?

“Nakomen van de rechtspositie, maak niet bijzonder wat niet bijzonder is”

Voor de ACOM staat het nakomen van ieders rechtspositie voorop. En dat geldt voor elke militair en burger die in dienst is bij het ministerie van Defensie in het algemeen en voor onze leden in het bijzonder. Ten principale dienen zij in vergelijkbare situaties gelijk behandeld te worden. Dat in overeenstemming tussen Defensie en de Samenwerkende Centrales soms maatwerk wordt geleverd is op individuele gevallen en bij wijze van uitzonderingen. In het voorstel dat Defensie ons recentelijk heeft doen toekomen wordt categoraal gevraagd een andere rechtspositie te creëren om redenen waar de ACOM grote moeite mee heeft. Het gaat er immers om dat men in zeer veel gevallen af wil wijken van wet- en regelgeving en gemaakte afspraken. En daar zit nu precies het probleem, de ACOM en de overige bonden geven altijd aan dat Defensie zich dient te houden aan wet- en regelgeving en dat dit een gegeven is werd recentelijk bevestigd door de Hoofd Directeur Personeel en de vorige én de zittende Staatssecretaris van Defensie. En in een BCO toetsen de centrales of Defensie zich aan het proces (en dus ook de wet- en regelgeving) heeft gehouden.

De ACOM zal in het overleg dat moet gaan plaatsvinden dan ook een alternatief voorstellen die capaciteitsintensief is. Eigenlijk geen echt alternatief, we willen eigenlijk gewoon doen wat we horen te doen. Het proces toetsen. Dat het veel tijd kost is namelijk onvoldoende argumentatie om te gaan draaien aan de rechtspositie. Mede omdat de complexiteit is vergroot door gemaakte keuzes van de werkgever. Zo is bijvoorbeeld na de BCO van LTC stap 3 afgesproken dat alles transparant en open zou worden aangelopen en nu blijkt wederom dat er onbevoegd besluiten zijn genomen en daarmee onbevoegd is afgeweken van Wet- en Regelgeving. Wij zijn bereid de benodigde capaciteit te organiseren, zodat zoveel als mogelijk de rechtpositie  en de reguliere processen wordt behouden. Want let wel, als men mensen bevoordeeld door af te wijken van wet- en regelgeving zijn er per definitie ook mensen die daardoor benadeeld worden. En dat willen en kunnen wij niet uitleggen.

Over de reorganisatie van het Landelijk Tactisch Commando van de KMar, waarvan dit de vierde stap is, is al veel en veel vaker gesproken. Het verloopt met vele bijzonderheden en voor het betreffende personeel van de KMar zijn in het verleden al meermaals afspraken gemaakt om tot oplossingen te komen. Daarbij is telkenmale beterschap beloofd, maar nog steeds constateren we dat vooruit wordt gelopen op de uitkomsten, waarbij medewerkers reeds functioneren op nog niet bestaande functies. Alhoewel het te begrijpen valt dat de KMar bepaalde operationele wensen heeft, kan het niet zo zijn dat de ene wel en de andere niet wordt ‘voorgesorteerd’ op deze functies. Daarmee worden wellicht aanspraken gecreëerd, maar op zijn minst verwachtingen gewekt. Let wel, daar waar voor de ene een voordeel ontstaat, creëert het met zeer regelmaat een nadeel voor een ander. Daarom wil de ACOM voor iedereen het speelveld hetzelfde houden. Niet alleen de belijning van het speelveld moet voor iedereen hetzelfde zijn, maar ook de gehanteerde spelregels waaronder inbegrepen AMAR/BARD en de bijlage G van het reorganisatieplan.

Klik hier voor de brief van Defensie aan de WG REO. Bent u lid van de ACOM en heeft u hier vragen over? Schroom dan niet om uw vragen of reactie te mailen naar info@acom.nl

Bent u lid van de ACOM en heeft u hier vragen over? Schroom dan niet om uw vragen of reactie te mailen naar info@acom.nl

Bent u nog geen lid van de ACOM maar wilt u dat wel worden zodat wij ook u belangen kunnen behartigen? Klik dan hier.